Geoblog.pl    Grzdacz    Podróże    Podróż z plecakiem po Azji. 2008/2009    Uppuvelli

Uppuvelli

Sri Lanka
Sri Lanka, Uppuveli

Podroz do Uppuvelli to byla meczarnia. Najpierw jechalismy dwoma autobusami do Baticaloa, a nastepnie pociagiem do Trincomalee. Na dworzec kolejowy dotarlismy ok. 17.00, po calym dniu jazdy autobusami. Brudni i zmeczeni. A tu sie dopiero zaczely cyrki. Na dworcu, zeby wsiasc do pociagu trzeba przejsc przez szczegolowe kontrole, lacznie z obmacywaniem. A poniewaz pociagi jada tu tylko kilka razy dziennie to pol miasteczka na taki pociag przychodzi, wiec mozna sobie wyobrazic ile czasu to zajmuje zanim wszystkich pasazerow zrewiduja!!! Pociag jedzie okrezna droga i pasazerowie podrozujacy do Trinco musza sie przesiasc w Gal Oya, ale o tym fakcie nikt juz nas nie raczyl poinformowac. Jednak Przemek wypatrzyl, ze tym samym pociagiem jada tez ludzie do Colombo, a wagon 2 klasy, byl tylko jeden, wiec nie mogl sie cudownie rozmnozyc. Tubylcy podrozuja tu glownie 3 klasa. Natomiast wagony 1 klasy maja tylko wybrane pociagi- expres. Jakby tego bylo malo to w Gal Oya okazalo sie ze na kolejny pociag trzeba czekac 7 godzin!!! Czyli prawie cala noc... Ten czas spedzilismy na lawce na peronie, w przeciwienstwie do tubylcow, ktorzy na gazetach spokojnie spali sobie na betonie. Natomiast na torach spokojnie spalo stado krow i psy, co zwiastowalo, ze pociag niepredko sie zjawi. I tak tez bylo, bo mial jeszcze pol godziny spoznienia! Kiedy dotarlismy na miejsce znowu zaczela sie zadyma. Wszyscy pasazerowie rzucili sie w kolejke do przeszukania bagazy i kontroli dokumentow. Tym razem nas oszczedzili i naszych bagazy ani dokumentow nie chcieli ogladac. Teraz mieszkamy w Uppuvelli w domku przy plazy za 500Rs. Wlasciciel przygotowuje tez posilki ale to juz nie to samo co w Arugam Bay... Wybralismy sie takze do wioski rybackiej Nillaveli. Jest tam wysepka a wlasciwie wysepki, ktore zwa Pigeon Island i mozna przy niej nurkowac z rurka. Niestety wynajecie lodzi kosztuje ok.25-30$, wprawdzie moze sie nia zabrac ok. 15 osob ale skad my taka armie bysmy nagarneli. I ta sa minusy bycia tu po sezonie. Tutejszy sezon przypada na kwiecien, bo od grudnia zaczynaja sie tu deszcze.

A teraz troche o tutejszym stylu zycia - specjalnie dla Pana Stanislawa W.

Otoz jesli chodzi o sposob odzywiania sie, to jest on bardzo malo urozmaicony. Lankijczycy wlasciwie ciagle jadaja ryz i curry, zmieniaja tylko dodatki - raz warzywa, raz ryba. Wszystko jest raczej pikantnie doprawiane, szczegolnie papryczka chilli. Nawet popcorn tutejszy jest ostry... Ryz jedza na sniadanie, obiad i kolacje, Sprzedaja tu takze tak zwane rotty czyli cos podobnego do naszych nalesnikow ale farsz zazwyczaj tez jest mocno pikantny. Rotty moga byc w postaci krokietow, smazonych w tartej bulce lub zwiniete w trojkatne nalesniki. Sa tez pierogi faszerowane - oczywiscie ostre. W duzych miastach gdzie sa restauracje czasami przyrzadza sie cos mniej pikantnego dla bialych ale w mniejszych miescinach nie ma wogole restauracji i mozna liczyc tylko na hotel lub kupowac w przydroznych budach wspomniane rotty albo lunch box. Owocow maja sporo. Najpyszniejsze sa banany, ktorych tutaj jest kilka gatunkow, rowniez czerwone oraz ananasy, tylko musza byc dobrze dojrzale. Probowalismy tez papaji - smakuje jak polaczenie melona z arbuzem. Soczysta i slodka. Natomiast mango niezbyt nam smakowaly, sa bardzo miesiste i nie maja zbyt duzo soku a w tutejszych warunkach wciaz chce sie pic. Sa tez duze duriany ale nie wiemy jak smakuja. Bardzo popularny jest tez sok z owocow palmy, ktory sie pije przez slomke lub wprost przez wycieta w orzechu dziure.

Kobiety ubieraja sie przewaznie w saari i nosza zlote lancuszki, kolczyki i bransoletki. Jest to cos w rodzaju lokaty kapitalu i w ciezkich czasach mozna sprzedac lub oddac w zastaw. Kreacje czasem przypominaja sylwestrowe swoja strojnoscia i stanowia dziwny kontrast z tutejszym brudnym otoczeniem. Mezczyzni natomiast ubieraja koszule i przewiazuja w pasie kolorowe chusty pod ktorymi nie nosza bielizny i stale przewietrzaja swoje miejsca intymne poruszajac owa chusta. W kurortach turystycznych polozonych na zachodniej czesci wyspy duzo ludzi ubiera sie juz na sposob zachodni, jednak kobiety maja zawsze zakryte ramiona i nie nosza spodenek. Kultura mieszkancow w naszym mniemaniu pozostawia wiele do zyczenia. Na porzadku dziennym jest nagminne smiecenie (nie ma koszy na smieci nawet w hotelach, przynajmniej tych tanszych) i wyrzucanie odpadkow przez okna autobusow czy pociagow, a takze plucie przez okna i glosne harczenie. Natomiast posilki spozywa sie reka - wylacznie prawa. Lankijczycy tez znacznie lepiej znosza upal. Raczej dbaja o to zeby ubrania byly czyste i zbytnio sie nie przemeczaja. Nawet niewielkie odleglosci pokonuja autobusem, pomimo, ze pieszo byloby znacznie szybciej i oczywiscie uzywaja parasolek. Bialych turystuw traktuje sie tu na innych zasadach. Normalka jest, ze biali za wstepy czy przejazdy tuk-tukiem placa min, 10 razy drozej. Czasami tez za jedzenie zada sie wiecej od bialych czy za przejazd autobusem. Nikogo nie oburza tutaj fakt, ze kierowca wola do nas "placicie 500 Rs albo wysiadacie", podczas gdy miejscowi placa niewielki ulamek tej kwoty. Jednak w wiekszosci srodkow lokomocji sprzedaje sie bilety i wowczas cena jest stala. Ludzie sa milsi tu na wschodnim wybrzezu wobec turystow niz w kurortach na zachodzie. Mimo wszystko taka podroz to wspaniale doswiadczenie. Polecamy wszystkim :)

Roland
Roland - 2008-11-10 19:18
Przeczytaliśmy, zazdrościmy już troszeczkę mniej. Czekamy na następne wieści. trzymamy kciuki za dalszą drogę. My dla odmiany siedzimy w Zakopanem i czekamy na śnieg!

Roland - 2008-11-10 19:30
oglądaliśmy zdjęcia z Yala Park i znowu Wam zazdościmy! ale w dalszym ciągu jesteśmy w domu i ... czekamy na śnieg. pa,pa

anthem - 2008-11-11 13:37
Żaba jakaś wychudzona. A tak poza tym to cieszę się, że są nowe wieści.
Proszę spróbować duriana, to podobno najdroższy owoc na świecie i miał rzekomo róść tylko w Tajladnii a tutaj okazuje się, że na Sri lance jest również.
Ja już mam dośc tych biednych krajów i jestem wielce na Kambodżę obrażony, bo bród smród i malaria, a drożyzna taka, że aż to nie przyzwoite żeby w takim dziadowskim kraju były takie ceny. Żałuję że nie zostaliśmy w Tajlandii. Niestety przez to że mamy już bilet kupiony do Kula Lumpur musimy tu zostać do 27 listopada. Ale Wy podobnie będziecie mieli niestety w Indiach, gdzie syf i żebractwo na każdym kroku. Naprawdę na tle tych państw Tajlandia naprawdę wypada cudownie, jest tanio i czysto a poza tym ludzie są naprawdę mili.

anthem - 2008-11-12 06:07
Kiedy w końcu opuszczacie sri lanke, bo podobno wizę macie do 15 listopada, chyba że przedłużyliście:)
Jedzcie do Tajlandi. Ja już w tej Kambodży dostaje żółtej febry, i postanowiłem spróbować zmienić wylot na pojutrze, ale dziś biuro malezyjskich linii jest nieczynne. Nie wiem czy się zresztą to uda bo mamy wykupiony bilet w scpecjalnej taryfie, jeśli nawet się uda to pewnie trzeba będzie im dopłacić. ale wole dopłacić niż w tym syfie dalej siedzieć i przepłacać, bo zdzierają tu kasiorę jak cholera. No i potem się nie dziwę, że tyle leskusów tutaj jeździ, a kraj biedny że aż piszczy.

Staszek W.
Staszek W. - 2008-11-12 11:30
Dziękuję za tyle informacji, które mnie rzeczywiście interesują... Dziwią tylko te kontrasty: z jednej strony opisywane przez was ubóstwo ludzi i jakość życia codziennego, a z drugiej widok np. na fronton świątyni w Trinco - bogactwo motywów i detali. Do tego dochodzą nie najlepsze wieści od Anthem z Kambodży, która nam (ogladaczom tv) kojarzy sie także z wielkim przpychem strażytnej kultury. Czy jest gdzieś jedno i drugie?
Muszę szybko kończyć, bo śpieszę się na zajęcia na uniwersytet (III wieku, oczywiście).

Grzdacz - 2008-11-13 13:04
To w koncu drogo czy tanio w tej Tajlandii? Bo juz nam wode z mozgu robisz. My swiadomie decydowalismy sie na wyjazd do krajow trzeciego swiata wiec nie narzekamy na brud, smrod i ubostwo. Tylko to cholernie pikantne jedzenie :( Jutro wyjezdzamy do Indii ale w planie mamy natychmiastowy przejazd do Nepalu, poki jeszcze tam zima na dobre nie przyszla. Pozdrawiamy.

anthem - 2008-11-14 15:02
Pikantne jedzenie to akurat ja lubię. Ale brudu nie specjalnie. Ja także świadomie wybieram tańsze kraje, bo miesiąc czy dwa na riwierze francuzkiej raczej to nie byłoby możliwe. Ale wkurwia mnie to naciąganie w Kambodży, bo z jedenj strony hotel (całkiem przyzwoity duży pokój z łazienką 5USD) ale żarcie, np bułka na śniadanie 2 USD

anthem - 2008-11-14 15:03
A teraz spojrzałem na mapkę, Wy już całą Sri Lankę zjechaliście, łacznie z tygrysami.